Valtion rautatiet on aiheena aika kaluttu luu, mutta kyllä se tavallista ihmistä tahtoo ihmetyttää. Ensin lumeton talvi yllätti autoilijat ja sen jälkeen perinteitä kunnioittaen lumi yllätti autoilijat. Toinen asia, joka ei koskaan muutu on junien takkuilu erikoisten sääilmiöiden takia.
On edelleen merkillistä, etteivät junat toimi pakkasella. Ymmärrettäväksi tämän tekisi, jos yllättävä pakkanen saapuisi esimerkiksi Kreikkaan. Kreikan valtio ei raiteiden jäädytystä pankkitilien lisäksi kestäisi.
Miksi suomalaiset esi-isät edes saivat päähänsä asettua näin jumalattoman kylmiin pohjan hoveihin? Olisihan sitä ollut aikoinaan lääniä vähän lämpimämmässäkin. Silloin ei tosin ollut junia. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Suomessa on AINA satanut lunta ja pakkanen on paukkunut. Silti VR ei ole vieläkään osannut varautua asiaan, vaan taivaalta putoava valkoinen kakka yllättää joka vuosi. Eikö olisi aika laittaa peliin sellaista kalustoa, joka toimisi säällä kuin säällä, eikä tuhlata satoja tuhansia epävarmoihin leikkikaluihin?
Junan ekologisuudesta kyllä muistetaan aina muistuttaa. Kyllästynyt kansantaiteilija saa tällaisesta ilkkumisesta viherpiipertäjien jumalattoman vihan niskaansa. Pääkaupunkiseudulla tämä on varteenotettava seikka, mutta valitettavasti universumin raja ei lopu kehä kolmoselle. Julkinen liikenne periaatteessa loppuu.
Junien inhimillisyyttä alentaa hinta. Myötätunto valkovuokkoja kohtaan laskee yllättävän nopeasti, kun joutuu maksamaan itsensä kipeäksi huonosta palvelusta. Ei se halvaksi tule edes opiskelija-alennuksella.
Kyllä siinä jokin on pahasti hullusti, jos tavallinen työssäkäyvä ihminen pääsee lentokoneella halvemmalla perille asti.
Vanha kommunisti-ihme Lada ei opiskelija-alennuksia myönnä, mutta halvemmaksi se silti tulee. Mukautuvat vahamuovipenkit ja säädettävät selkänojat takaavat mukavuuden matkustamiseen. Palvelu on ensiluokkaista. Vedestä ei tarvitse maksaa, mikäli on täyttänyt pullonsa ennen matkalle lähtöä. Alkoholitarjoilukin pelaa.
”Toimii kuin junan vessa” -sananlasku vanhentui aikoja sitten. Siksi epämukavista saniteettiongelmista ei Ladassa tarvitse olla huolissaan. Laaja suomen valtatieverkosto takaa matkustajille avarat ja kasvillisuusrikkaat helpotuspysähdykset mieleenpainuvin maisemin. Netti toimii Ladassa oman kännykän liittymällä paremmin kuin junassa. VR:n ilmainen wi-fi on aikoja sitten osoittautunut oikeaksi vitsiksi.
Ekologisuus ei Ladalla matkustamisella nouse samalle tasolle junan kanssa, riippuen tietenkin katalysaattorin kunnosta ja onko juna ajoissa perillä vai ei. Ladaa ei tarvitse turhaan pitää tyhjäkäynnillä asemalaiturilla, jos ilmastoinnissa sattuu olemaan pieniä vaikeuksia. Ladassa on veivattavat ikkunat.
Jos tällainen jatkuu, niin minkälaisiin ongelmiin Suomen puolustusvoimat joutuisivat konfliktitilanteen syttyessä.
Rintamalinjat paukkuisivat vihollisen hyökkäyksestä, mutta poikia ei saataisi rintamalle, kun junat eivät liiku. Asiakaspalvelutyöstä ”nauttiva” konduktööri varmaan tällaisessa tilanteessa ilmoittaisi tottuneesti:
”Arvoisat matkustajat. Joudumme viivyttämään lähtöä ilmastoinnin vajaatoiminnan takia. Toivomme, ettei tästä koidu teille vakavia tappioita.”
Kirjoittaja on Metropolian tv- ja radiotuotannon opiskelija, jonka Katkenneet kannanotot -pakinasarjaa on voinut lukea syksystä 2015.