Sydämenmuotoinen Kehärata avattiin junaliikenteelle ja sen käyttäjille ensimmäisen kerran heinäkuun 1. päivänä 2015. Kehärata on ollut Vantaan historian suurin investointihanke. Sitä voisi kutsua myös toiseksi metrolinjaksi.

Kehäratareppari_final_lamppu

Kehärata on noin 18 kilometrin pituinen. Sen pääasiallinen tarkoitus on toimia osana pääkaupunkiseudun lähijunaliikennettä, mutta lisäksi se on raideyhteys kaukojunista Tikkurilan kautta lentoasemalle. Rata yhdistää Vantaankosken radan Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Suomen päärataan Vantaan Hiekkaharjussa.

Radalla liikennöivät I- ja P-junat. I-juna kulkee Helsingistä Tikkurilan suuntaan vastapäivään kehää ja P-juna Vantaankosken suuntaan myötäpäivään. Aikaisemmin liikennöinyt M-juna lopetettiin muun muassa turistien saamien väärinkäsitysten vuoksi.

Suoraa yhteyttä Helsingin keskustasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle kaivattiin. Kehärata rakennettiin korvaamaan alkuperäistä Marja-rataa, joka tunnettiin Martinlaakson radan jatke -lyhenteestä.

Matka-aika Helsingin keskustasta lentoasemalle on noin 27 minuuttia Tikkurilan kautta vastapäivään ja 32 minuuttia Myyrmäen kautta myötäpäivään. Junat pysähtyvät kaikilla asemilla päiväsaikaan 10 minuutin vuorovälein. Vuoroväli on 15 minuuttia klo 19–22 ja klo 22 jälkeen puoli tuntia.

Uusia asemia rakennettiin viisi: Leinelä, Lentoasema, Aviapolis, Kivistö ja Vehkala. Tämän lisäksi on tehty kolme asemavarausta: Petas, Viinikkala ja Ruskeasanta. Asemien välillä on pientaloasutusta, mutta enimmäkseen peltoa.

Leinelän asema sijaitsee Hiekkaharjun ja Lentoaseman välissä. Leinelä on uusi asutusalue, jota vasta rakennetaan. Näkyvissä on paljon peltomaisemaa ja teitä. Leinelän asemalle on maalattu ’homo sapiensista kenguruun -graffiti’ äänivalliin.

Kehäratareppari_final_homo_sapines

Lentoaseman rautatieasema on 45 metriä maanpinnan alapuolella sijaitseva tunneliasema. Asemalla katse kiinnittyy isoihin, potkurimaisiin lamppuihin ja kuviolliseen pintaan tunnelin katossa; asema on ilmava ja valoisa. Tunnelin seinillä on kivikautisen näköisiä maalauksia. Massiiviset ja korkeat hissit seisovat tunnelin molemmissa päissä. Suora kulkuyhteys juna-asemalta Helsinki-Vantaan lentokentän terminaaleihin avattiin matkustajille 18.12.2015. Alkuvuodesta 2016 suoraan lentoasemalle kulkevat liukuportaat otetaan käyttöön ja asema saadaan täyteen kuntoonsa.

Aviapoliksen asema on myös tunneliasema. Vuonna 2014 valmistunut Aviapolis sijaitsee 40 metrin syvyydessä, ja se on Suomen ensimmäinen täysin maan alla sijaitseva rautatieasema. Noin puolessa välissä Kehärataa sijaitsevan Aviapoliksen katosta löytyy Lentoaseman kaltaisia potkurimaisia lamppuja. Ennen Lentoaseman rautatieaseman valmistumista Aviapoliksesta pääsi lentokentälle jatkuvalla bussiyhteydellä.

Kehäratareppari_final_tunneliin_aviapolis

Kivistön asema näyttää asutummalta ja sijaitsee sekin tunnelissa tai ainakin tunnelin toisessa päässä. Asema näyttää kovin pimeältä, kelikin on huono. Aseman viereen on suunniteltu kauppakeskusta.

Vehkalan rautatieasema sijaitsee aivan keskellä peltoa Kehä kolmosen ja Hämeenlinnanväylän välissä. Vantaa keskittää Vehkalaan yritys- ja työpaikka-alueitaan, joka näkyy rakennustöiden alla olevasta maisemasta.

Kehäratareppari_final_vehkala

Ensimmäisen kerran Kehäradan junalla kierrettyään on todettava, että radalle oli totisesti tilauksensa. Raideyhteys on erittäin hyvä ja toimivan tuntuinen, kun radalla on yhteydet Helsingin sekä koko pääkaupunkiseudun lähi- ja kaukoliikenteen bussiyhteyksiin nyt Kivistössä ja myöhemmin Ruskeasannalla. Suoraa ja mutkatonta yhteyttä Helsingin keskustasta lentokentälle ihan kuin päin vain yhtään väheksymättä!

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/244852412″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]