Ruisrock, Ilosaarirock, Qstock, Provinssi. Tässä vain muutama esimerkki Suomen laajasta festivaalitarjonnasta. Rock-pääte keikkuu lähes kaikkien lopussa ja tarjonnassakin se on yleensä ollut esillä vahvasti.
Suomen lyhyt kesä on täynnä erilaisia festareita kaikenlaisille kävijöille. Viime vuosina artistivalinnat ovat herättäneet paljon keskustelua. Monen festarikävijän mielestä JVG, Sanni, Cheek, Elastinen ja Antti Tuisku nähdään lähes joka festareilla. On herännyt kysymys, onko tämä muutos tullut jäädäkseen ja ovatko kaikki festarit tästä eteenpäin samanlaisia.
”Tämä muutos on ollut käynnissä jo pidemmän aikaa. Festareiden on vähän pakkokin tehdä muutoksia, jotta saataisiin uusia kävijöitä ja nuoria mestoille”, toteaa Fullsteamin promoottori Feniks Willamo.
”Hiphop ja elektro ovat sitä uutta rokkia”, Willamo jatkaa.
Väite ”räppärit ovat uusia rokkitähtiä”, lähti liikkeelle Yhdysvalloista. Syynä tähän lienee vanhojen rockbändien jäähyväiskiertueet ja popmusiikin suuri suosio. Musiikin uudet tulokkaat ovat painottuneet vahvasti räppäreihin ja DJ:hin.
Provinssin tiedottaja Johannes Kinnunen on eri mieltä.
”Musiikin kulutus muuttuu, mutta perinteisillä festareilla ei ole tapahtunut niin radikaalia muutosta”, Kinnunen sanoo.
Provinssi tunnettiin ennen nimellä Provinssirock. Kinnusen mukaan rockin pois tiputtaminen johtui vain ihmisten tavasta puhua ennemmin ”Provinssista” kuin ”Provinssirockista”. Syvällisempää merkitystä nimen muutokselle ei ole.
”Provinssi on tänäkin vuonna yleisfestari, kuten aina ennenkin. Festari on yleensä ollut hyvin kitaramusiikkipainotteinen ja tänä vuonna toistaiseksi julkistetuista ulkomaisista artisteista Ellie Goulding on oikeastaan ainoa, joka poikkeaa tästä tyylistä.”
Tekniikan kehittymisen myötä musiikkikin on saanut uusia ulottuvuuksia. Elävän musiikin ja livemusiikin yhdistämisellä on helppo kikkailla ja livekeikat paisuvat aina vaan näyttävimmäksi valojen ja grafiikoiden avulla. Musiikin mukana tulee myös uusia trendsettereitä, joista rap-muusikot ovat hyvä esimerkki. Suomeen rap-innostus rantautui muuta maailmaa myöhemmin.
”Musiikki menee aalloittain. Viime vuosina pop ja rap on jyrännyt. 2000-luvun alussa taas oli valtava rock-buumi. Jos mentäisiin aina sen mukana miten ennen tehtiin, sen olisi menneisyyteen katsomista. Pitää olla rohkea ja mennä uuden jutun mukana”, Kinnunen linjaa.
”Musiikkikenttä muuttuu koko ajan ja musiikki kiertää samalla tavalla kuin muoti. Voi olla että kasari tulee joskus takaisin musiikissakin”, Willamo puolestaan pohtii.
Rock ei silti ole kadonnut minnekään.
Suomesssa perinteisten festareiden rinnalle on vastailmiönä noussut uusia rokkiin painottuneita tapahtumia. Muun muassa ensi kesänä Vantaalla järjestetään ensimmäistä kertaa Rockfest, ja Helsingissä Rock the Beach tekee paluun neljän vuoden tauon jälkeen.
”Suomessa kulutetaan paljon rokkia edelleen, muoto on vain muuttunut. Ja pakkohan sitä on ollakin, muuten on aina joku mussuttamassa kun ei löydy tarjontaa”, Willamo toteaa.
Kinnusen mukaan festareille mennään ennen kaikkea pitämään hauskaa ja viihtymään. Suomessa kesän juhlintaan liittyvät automaattisesti erilaiset festivaalit.
”Artistikritiikistä huolimatta ihmiset ovat löytäneet tiensä itseä kiinnostaville festareille. Eräskin musiikkialan konkari on sanonut, että Suomessa festareilla esiintyy ketä tänne saadaan, ulkomailla keitä festarit haluavat. Suomi on erittäin hankala markkina-alue”, Kinnunen toteaa.
Suomalaiset ovat festarikansaa. Pieneen väkilukuun suhteutettuna todella moni vetää kesällä kumpparit jalkaan ja lähtee huojumaan lavojen eteen.
Musiikkikentän muuttumisen myötä myös festarikävijät ovat muuttuneet. Ennen aktiivisesti festareilla ravannut porukka on vanhentunut, eivätkä tapahtumat ole enää nuorille se kuumin juttu. Tämän vuoksi tunnelma on muuttunut myös leirintäalueilla. Vanhempi juhlakansa tahtoo parempaa ja viettävät yönsä usein hotelleissa. Vain rohkeimmat viitsivät viettää yönsä telttailen ja peläten sadetta.
”Erikseen on toki nämä WKND-festarit ja muut enemmän nuorille suunnatut jutut”, Willamo kertoo.
Ristiriitaisuudesta huolimatta Suomi tuntuu elävän nyt festareiden kulta-aikaa. Ruisrock, Ilosaarirock ja Provinssi rikkoivat ennätyksiä viime kesänä. Qstock ja Flow myytiin loppuun.
”Minun mielestäni on hyvä, että jokaisella festarilla on se oma linjaus. Festivaalit rikkovat konventioita ja tekevät mitä tykkäävät”, Kinnunen toteaa lopuksi.
Kuva: Mikko Koskenkorva / Lehtikuva.