Pertti ”Spede” Pasasen kuolemasta tuli kuluneeksi tänä vuonna seitsemäntoista vuotta ja silti hänen kädenjälki elää edelleen suomalaisen viihdekulttuurin saralla. Lähes heti Pasasen kuoleman jälkeen julkaistiin Tommi Aition kirjoittama elämäkerta Spede. Vuodet ovat vierineet ja Pasasen elämän vaiheista on noussut esille paljon uusia tietoja ja tarinoita, joten viihdemaailman legendan tarina piti painaa uusiin kansiin.

Toimittaja Tuomas Marjamäelle Pertti Pasanen oli tuttu televisiosta jo viisivuotiaasta lähtien. Marjamäki pääsi nuorena toimittajana Spede Pasasen kanssa kasvokkain keskustelemaan Uuno Turhapuro Bisnesmies -elokuvan kuvausten aikana. Pasanen oli tunnetusti kylmä luonne toimittajien keskuudessa, eikä tehnyt poikkeusta Marjamäenkään kohdalla, varsinkin kun nuoren toimittajan kysymykset kohdistuivat puihin menneeseen Uuno Turhapuron veli -elokuvaan. Tuomas Marjamäki ei varmaan tässä vaiheessa tiennyt, että tulisi kirjoittamaan tylystä viihteen tekijästä kirjan.

Tuomas Marjamäen uutuusteos, Spede, nimittäin, on saanut hyvän vastaanoton, ja kirjasta on jo kolmas painos menossa. Marjamäki on tehnyt jo muun muassa elämäkerran Simo Salmisesta, Se se vaan on sillä lailla, joten seuraava kirjan aihe ei täydellisenä yllätyksenä tullut.  Kaikkien kuulijoiden huulilla liikkui kysymys; onko tarpeellista kirjoittaa toinen elämäkerta?

Vuoden 2017 kirjamessuilla Marjamäki aloitti puheenvuoronsa taidokkaasti perustellen, miksi toinen elämäkerta piti kirjoittaa. Suurimpana syynä oli se, että uusia asioita oli Pertti Pasasesta noussut esille ja eläessään tästä viihdemaailman mestarista oli lehdistö luonut erittäin värikkään kuvan. Voisi sanoa, että tiesimme kuka oli Spede, mutta kirja kertoo kuka oli Pertti Pasanen. Uusi elämäkerta myöskin kertoo, miten Pertti Pasasesta tuli kaikkien tuntema Spede. Päätös kirjan tekemiseen tuli, kun Marjamäki oli saanut käsiinsä Pasasen kouluaikojen kirjoituksia ja valokuvia, jotka loivat aivan uutta kuvaa kyseisestä taiturista. Kirjaa varten on kerätty haastattelumateriaalia muun muassa Pertti Pasasen siskolta, tyttäreltä ja ystäviltä.

Spede ei olisi ollut Spede ilman Simoa ja Veskua.

Ensimmäinen elämäkerta tehtiin nopeasti Pasasen kuoleman jälkeen ja esimerkiksi Ere Kokkonen ei antanut haastattelua kirjaa varten, koska työskenteli oman elämäkertansa parissa samaan aikaan. Tuomas Marjamäki toteaa, että aiheeseen nousi uusia, sekä unohdettuja asioita niin paljon, että oikea tapa tuoda nämä asiat esille, oli tehdä uusi kirja. Kirjan tekemistä helpotti Marjamäen mielestä se, että päähenkilö oli jo poistunut keskuudesta, sillä Pertti Pasanen ei eläessään nostanut toiveita elämäkerran tekemiselle.

Tuomas Marjamäki kertoo, että kirjan tarkoituksena on tarkastella mahdollisimman puolueettomasti millainen henkilö suuren koomikon takana eli. Suurimpana haasteena Marjamäki mainitsee teoksen tekovaiheessa olleet huhupuheet. Jokainen tarina ja kertomus on tarkasti tarkistettu, jotta se pysyy totuuden nimissä, eikä sisälly juoruihin. Tämän myötä moni asia on jäänyt pois kirjasta, mutta luo todellisen kuvan kirjan henkilöstä.

Pertti Pasasen varhaisesta elämänvaiheesta on ilmennyt, että hän kokeili monia asioita, ennen kuin päätti valita elokuva-alan. Tästä kertovat säilyneet kouluaineet, Savon-Sanomiin kirjoitetut pakinat, sekä erilaiset mainospiirrokset. On peräti ihme, että nämä materiaalit ovat säilyneet tähän päivään saakka. Tuomas Marjamäki kertoi tilaisuudessa, että Pertti Pasanen oli eteenpäin katsova mies. Kaikki mikä oli kiinni menneessä, ei ollut säilyttämisen arvoista. Onneksi Pertin sisko Virpi Torri säilytti kaikki vanhat työt. Nyt Spede Pasasen luonnokset ja kirjoitukset on säilötty elämäkerran lisäksi Spede piirtää ja kirjoittaa -kirjaan.

Jos Spedeä ei olisi ollut, Pekka Puupää elokuvia olisi tehty vielä paljon pidempään.

Tilaisuudessa pohdittiin myös sitä, miten Pertti Pasasesta tuli Suomen viihteen monopoli. Suurimpana syynä Tuomas Marjamäki toteaa syyn piilevän siinä, että Pasanen löysi oikeat taiteilijat oikeaan aikaan. Spede ei olisi ollut Spede ilman Simoa ja Veskua. Pertti Pasasen roolia viihteen alalla ei pidä kuitenkaan aliarvioida Marjamäen mielestä, sillä Pasanen periaatteessa lopetti Suomessa vallinneen Rillumarei -kulttuurin ja toi tilalle Amerikkalaistyylisen crazy-huumorin.

Pasanen toimi lisäksi elämänsä aikana eräänlaisena mesenaattina. Marjamäki myöntää, että Vesa-Matti Loiri olisi kyllä noussut kansan korviin ilman Pasastakin. Siitä huolimatta Pertti Pasanen avusti monta tänä päivänä tunnettua nimeä nousemaan viihteen kartalle, kuten Simo Salmisen. Lopuksi Tuomas Marjamäki toteaa, että Pertti Pasanen oli vahva taiteen tekijä, jonka ulkokuoren takana eli herkkä, tavallinen suomalainen mies, joka toi oikean puolensa vain harvoille esille. Lyhyesti Tuomas Marjamäki tiivistää, että Spede, Nimittäin on ihmisen tarina, jonka päähenkilönä on harvojen tuntema Pertti Pasanen, eikä huumoripersoona Spede.