Nykypäivänä muotivillitykset vaihtuvat yhä nopeammissa sykleissä ja vanhoja tyylejä tuodaan takaisin markkinoille. Samalla kun pikamuotiketjut tarjoavat joka viikko uudenlaista muotia markkinoille, nostaa nuorison keskuudessa kierrätyskulttuuri ja second hand päätään.

Helsingin Kalevankadulla Variety second hand & vintage -liikettä pitävä Juho Pihlajaoja seuraa tapahtuvaa muutosta läheltä. Kun Variety aloitti toimintansa vuonna 2013, oli Helsingin second hand-kulttuuri hyvin erilainen. Tarjonta vintagen osalta perustui lähinnä naisten 50-60-luvun vaatteisiin. Pihlajaoja on harrastanut vaatteiden keräilyä ja myymistä lähestulkoon koko ikänsä, joten oman kaupan perustaminen tuntui luontevalta, kun ajankohtaisen valikoiman omaavaa liikettä ei Helsingistä löytynyt. Nyt tilanne on toinen, kun asiakaskunnassa on tapahtunut sukupolvenvaihdosta. Nuorisoa kiinnostaa yhä enemmän vaatteiden historia ja muoti ilmiönä, ei pelkästään yksittäisinä vaatekappaleina.

Internet on tänä päivänä vintage-liikkeiden pahin kilpailija. Se tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden hankkia ajankohtaista muotia. Esimerkiksi sivustot Ebay ja Grailed pursuavat myynnissä olevia vaatteita, ja laaja tarjonta pitää hintakilpailun aktiivisena. Tämä tuo kivijalkaliikkeen pitämiseen haastetta. Hintatasoa on mietittävä ja seurattava tosissaan, koska ympäri vuorokauden auki oleva internet varastaa helposti asiakaskuntaa nopeilla toimitusajoilla ja jatkuvasti päivittyvillä hinnoilla.

Vaikka syklit ovat nopeita, luottaa Pihlajaoja omaan visioonsa. Hän ei halua ainoastaan myydä asiakkaalle vaatekappaletta, vaan tarjota kokonaisvaltaisen kokemuksen, joka antaa merkityksen ostetulle tuotteelle.

”Pihlajaoja ei omien sanojensa mukaan ole nostalgikko, koska se on este eteenpäin menemiselle.”

Kaupan tarjonnassa on läpi vuosien ollut punainen lanka ja myyntiin otettavien tuotteiden kuratointi noudattaa vahvasti omaa visiota ja lähestymistapaa vaatteisiin ja tyyliin. Nimenomaan erilaiset tyylit ovat asia, joka Pihlajaojaa kiinnostaa. Kivijalkaliikkeen pitäjänä näkee ruohonjuuritasolta tapahtuvaa muutosta ja ihmisten erilaisia lähestymistapoja pukeutumiseen.

”On hauska huomata miten ihmiset näkee asioita ihan eri tavalla, kun niiden referenssit ovat erilaiset kuin omat.” 

Pihlajaoja ei omien sanojensa mukaan ole nostalgikko, koska se on este eteenpäin menemiselle. Vaatteiden historian ja alakulttuurien tunteminen sekä tiedon penkominen lisää ostotapahtumaan liittyvää kokemusta. Uusien ja vanhojen vaatteiden välillä on selviä yhtäläisyyksiä, ja ideoita kierrätetään yhä uudelleen ja uudelleen. Kun ihmisille näyttää 20-30 vuotta sitten valmistettuja vaatteita, olisi tärkeää opettaa näkemään vaatteiden syvempi kokonaisuus.

”Se, että vaatteen fonttia vaihdetaan ja hintaa nostetaan, ei välttämättä tee siitä maailmaa mullistavaa.”

”Haluan, että ihmiset uskoo omaan itseensä ja uskaltaa luopua uniformuista, eikä välitä ulkopuolisista painesta.”

Kierrättämisestä on tullut vuosi vuodelta suositumpaa ja vaatteiden hankintaa tarkastellaan paljon myös eettisestä näkökulmasta. Pikamuotiketjujen tehtaiden huonot työolot ja työntekijöiden palkat ovat jatkuvasti tapetilla, jonka seurauksena kierrättämisestä on tullut myös muoti-ilmiö. Enää kirpputoreilla ei käydä vain sen takia, että uusien vaatteiden hinnat olisivat liian korkeita.

Pihlajaoja ei näe vintagekulttuuria erillisenä vaatetusalasta, vaan se kuuluu kokonaisuuteen. Tulevaisuutta hän tarkastelee mieluummin ihmisten kautta. Pukeutumiseen on tullut rohkeutta ja omaan tyyliin uskotaan enemmän.

”Mun mielestä on siistiä, että ihmisen uskaltaa koko ajan enemmän ja enemmän etsiä omaa juttua ja olla rohkeammin oman itsensä näköisiä, ja se on mageeta. Haluan, että ihmiset uskoo omaan itseensä ja uskaltaa luopua uniformuista, eikä välitä ulkopuolisista painesta.”

  

MIKÄ?

Variety second hand & vintage

Kalevankatu 33

varietysecondhand.com