Monet vaateketjut myyvät hyvin samankaltaisia tuotteita. Värimaailmat, teemat ja trendit muistuttavat erehdyttävästi toisiaan. Mainonnalla on iso rooli imagon rakentamisessa, mutta toista pääroolia näyttelee ehdottomasti myymälä. Myymälän kalusteet, tuote-esillepanot, valaistus, näyteikkunat ja stailaukset kertovat paljon siitä kohderyhmästä, jota varten myymälä ja sen tuotteet ovat olemassa.visualistiTuotteet vaihtuvat muotimyymälöissä tiuhaan tahtiin, joten näyteikkunoiden ja tuote-esillepanojen tulee muuttua myös useasti. Näyteikkunassa saattaa olla viisikin mallinukkea ja muuta rekvisiittaa, joten ikkunan suunnittelu ja rakentaminen vaatii työtä. Tuotteiden sijoittelu myymälässä on tarkkaan harkittua. Tuotteiden ammattitaitoinen yhdisteleminen luo tyylejä ja erilaisia maailmoja myymälätilaan. Tätä kaikkea myymälässä toteuttaa visuaalinen markkinoija.

Hennes&Mauritzilla on Suomessa 57 myymälää. Yritys on kuuluisa nopeasti vaihtuvista mallistoista ja trendikkäistä näyteikkunoista. Maa-visualisti Elina Hyvärinen kertoo haastattelussa visuaalisen markkinoinnin merkityksestä ja visualistin työnkuvasta H&M:llä.

 

[soundcloud]https://soundcloud.com/taajuus/elina-hyv-rinen[/soundcloud]