Heinäkuussa elektronisen urheilun pajatso räjähti. Vuoden suurimman turnauksen palkintopotti kipusi lähes yhteentoista miljoonaan dollariin. Edes amerikkalaisen jalkapallon SuperBowl tai golfin U.S. Open ei kykene samoihin summiin. Tänä vuonna eSports on kerännyt myös Suomessa enemmän näkyvyyttä kuin koskaan. Piileekö tässä kotimaamme seuraava mahdollisuus menestykseen?
Elektronisen urheilun monitoimimies Teemu ”Wabbit” Hiilinen aloitti pelaajauransa 2000-luvun alussa. Tuolloin turnausvoittoina luovutettiin hiiriä ja hiirimattoja. Muutama vuosi myöhemmin uskalsi jo puhua isoista rahoista, kun sittemmin lakkautettu Cyberathlete Professional League -organisaatio jakoi voittajajoukkueille kymmeniä tuhansia dollareita. Tänä päivänä miljoonabisnekseksi paisunutta kilpapelaamista voi rastittaa Veikkauksen kuponkeihin, ja illalla jännätä television ääressä lopputulosta. ”Sehän kertoo siitä, että meidän yhteiskunnallinen muutos on tapahtumassa, kun tällaiset isot julkiset toimijat ovat mukana toiminnassa”, Hiilinen analysoi kulunutta vuotta.
Helmikuussa 2014 Yle Areena esitti suoratoistona LanTrek-pelitapahtuman eSports-finaalit. Yle jatkoi kokeilujaan niin kotimaisilla kuin ulkomaisilla pelitapahtumilla. Ensimmäinen iso satsaus tapahtui kesällä, kun TV2 televisioi pelitapahtuma Assembly Summerin Counter-Strike: Global Offensive -ampumapelin finaalin suorana Helsingin Messukeskuksesta. Sama peli sai jälleen kanava-aikaa marraskuussa, mutta sillä kertaa DreamHack Winteriltä Ruotsin Jönköpingistä. Iltakymmeneltä alkanutta lähetystä seurasi parhaimmillaan 106 000 katsojaa.
Ylen tavoite kuluvalle vuodelle on tehdä neljä lähetystä. Hiilinen on ollut tähän saakka selostajana kaikissa lähetyksissä. ”Viimeisimmästä lähetyksestä oli kirjoitettu yli tuhat palautetta, joka on suhteellisen paljon prosentuaalisesti. Pääsääntöisesti se on positiivista, mutta kaikkiahan ei ikinä pysty miellyttämään. Kun otamme yleisön huomioon, selostustyylimme on huomattavasti amatöörimäisempi kuin mitä selostaisimme pelkälle skenelle, niin siitä on tullut se kaikkein kriittisin palaute.”
Veikkaus tunnusteli uusia kohteita jo kesäkuussa ottamalla koodauksen MM-kisat Voittajavetoon. Siitä huolimatta rahapeliyhtiön mukaantulo elektroniseen urheiluun tuli yllätyksenä pelaajapiireille. Taustalla oli Veikkauksen uudistus, joka moninkertaisti pitkävetokohteiden määrän, Ylen osuus Assemblyssa ja DreamHackissa sekä Suomen elektronisen urheilun liiton hyväksyminen urheilujärjestö Valo ry:n kumppanuusjäseneksi.
Veikkauksen urheilupeliasiantuntija Jani Karjalainen kertoo DreamHack-viikonlopun keskipanoksen olleen samaa suuruusluokkaa kuin pienen eurooppalaisen jääkiekkoliigan ottelussa. Finaaliottelun vaihto vastasi jo Saksan jalkapallon pääsarja Bundesliigan ottelua. Toistaiseksi pelikohteiden mainostaminen on tapahtunut lähinnä Twitterissä, jossa on tiedusteltu muun muassa mahdollisten pelikohteiden avaamista sekä mahdollisuutta työskennellä ottelukertoimien laskijana. ”Vaikea arvioida. Keskipanoksen ei tarvitse olla samalla tasolla kuin Veikkausliiga tai Liiga, mutta vähintään KHL:n tai Bundesliigan tasolla. Ei ainakaan seuraavan vuoden aikana”, Karjalainen arvioi mahdollisuutta lisäresursseista elektronisen urheilun pariin. Vielä ei siis kannata lähetellä työhakemuksia. ”Kun näkyvyys ja kiinnostavuus lisääntyvät, kysyntä lisääntyy ja laitetaan lisää paukkuja. Potentiaalia on”, Karjalainen jatkaa.
Tällä hetkellä suomalaisia ammattipelaajia löytyy vain kourallinen.
e-Sports Earnings -sivusto listaa Ruotsin neljänneksi menestyneimmäksi kilpapelimaaksi. Suomi on vasta sijalla 16.
Teemu Hiilisen mielestä osasyynä on suomalainen kulttuuri. ”On ollut tosi pitkään yhdessä pysyneitä joukkueita, esimerkiksi Counter-Strike: Sourcessa CKRAS, joka käytännössä pelasi kaksi vuotta muuttumattomalla kokoonpanolla. Sieltähän tuli sitten turnausvoittoja ja muuta. Perusläksyt täytyy tehdä. Se pitäisi vaan ymmärtää, että oikotietä huipulle ei ole. Sen pitäisi vaan hitsautua yhteen ja uskoa omaan menemiseen”, Hiilinen muistuttaa.
Syyskuussa Suomen elektronisen urheilun liitto avasi Vantaalle pelaajatalon, jota joukkueet voivat vuokrata useammaksi päiväksi ikään kuin harjoitusleiriksi. SEUL suunnittelee myös kotimaista eSports-liigaa. Se sisältäisi omat tasonsa ammattipelaajille sekä harrastajille. ”Tarjottaisiin juuri sitä tekemistä kaikille. Jokainen pääsisi mittelemään taitojaan ja pelaajille saataisiin kilpailullista kasvatusta. Mahdollisesti ensi vuoden aikana päästään aloittamaan sitä”, Hiilinen lopettaa.
Artikkelikuva: Dota 2 The International 2014, Dota 2 The International
Alkukuva: DreamHack Winter 2014, Adela Sznajder