Mäkki, ristimänimeltään Gert Kaasik, on tullut artistina valtavirralle paremmin tutuksi vasta parin viime vuoden aikana. Töitä rapin parissa Mäkki on kuitenkin painanut jo yli kymmenen vuotta, ja levyjäkin on ilmestynyt. Tosin tuoreinta levyä edeltävä pitkäsoitto on peräisin vuodelta 2007. Miksi Ihan pomona ilmestyi vasta näin monen vuoden jälkeen, ja minkälainen mies suomirapin etulinjaan on oikein rynnimässä?

ARTIKKELIKUVA_VALMIS

Kun Nahkasalkkumafia julkaistiin vuonna 2000, Mäkki oli 16-vuotias. Levyn kunniatehtävänä oli toimia Mäkin ensimmäisenä projektina. Se toteutettiin yhteensä yhdeksän nuoren miehen voimin. Nahkasalkkumafian jälkeen Mäkki teki erinäisiä biisejä, mutta oma debyyttialbumi ilmestyi vasta vuonna 2006, kun Herra Kansainvälinen julkaistiin. Kyseessä oli hyvin underground-tyyppinen omakustannealbumi, joka jäikin lähinnä pienen kuulijakunnan jutuksi.

Seuraavana vuonna Mäkki ja miehen pitkäaikainen ystävä/kollega Kube julkaisivat yhteisalbumin Sirkus, joka poiki heille ensimmäiset huomionosoitukset medialta. Sirkus avasi miehille myös keikkapaikkojen ovet. Sirkuksen julkaisemisen ja sitä seuranneiden tapahtumien vaikutuksesta Mäkki päätti siirtää työpanoksensa keikkajärjestelyjen puolelle. Vuonna 2008 Mäkki pyöritti jo omaa firmaansa, jonka toiminta keskittyi pääasiassa keikkojen ja klubitapahtumien järjestämiseen. Mäkki kuvailee olevansa kulttuurituottaja, jonka tehtävänä on pitää suomalaiset rap- ja reggae-artistit sekä DJ:t leivänsyrjässä kiinni.

Kulttuurituotanto tarjosi Mäkille paljon muutakin kuin mahdollisuuden harjoittaa mieleistään ammattia. Vuosien varrella monet artistit sekä taustahenkilöt tulivat hyvin tutuiksi, ja hankittujen suhteiden kautta Mäkille tarjoutui loistava tilaisuus aloittaa uuden levynsä työstäminen. Helmikuussa 2015 julkaistu Ihan pomona ei ole vuosikymmenen jatkuvan työn tulos, mutta siitä heijastuu lähes kymmenen vuoden työ rapin parissa.

Jos pelaa avoimin kortein ja reilusti, hommassa voi päästä vaikka kuinka pitkälle.

TAAJUUS_OTSIKKO

Pitkä historia suomirapin parissa on antanut Mäkille hyvin tarkan kuvan siitä, millaisen työpaikan ja porukan kotimainen rap-kenttä tarjoaa. Työajat voivat olla ihan mitä tahansa, kuten myös työkaverit. Mäkki itse luottaa omassa hommassaan toimiviin ihmissuhteisiin sekä rehelliseen meininkiin. Koska rappiin kuuluu valtava kilpailu, ja musiikista kumpuaa isot egot sekä uho, on hyvin tärkeää siviilissä pitää suhteet kunnossa sekä olla reilu muita artisteja kohtaan.

Vaikka Mäkki puhuu musiikista harrastuksena, siitä on muodostunut hänelle myös tulonlähde. Miehen tuotannossa on paljon rahaan viittaavaa tematiikkaa, ja Mäkki myöntääkin avoimesti rahan edustavan hänelle maahanmuuttajana tietyntyyppistä hyvinvointia sekä kovasta työstä saatua palkkiota.

Mäkki tekee tiivistä yhteistyötä tiettyjen artistien kanssa, mutta ystävien ja bisneksen yhdistämistä hän ei suosittele kenellekään. Mies on saanut aikanaan todistaa hyvinkin läheltä sen, miten ystävyyssuhteet yhdistettynä liiketoimintaan ovat pahimmassa tapauksessa tuhonneet sekä suhteet että bisnekset. Muista artisteista on tullut ajan sekä yhteisten projektien kautta myös ystäviä, mutta näissäkin suhteissa yhteiset bisnekset ovat pääosassa: ”Esimerkiksi Adi L Haslan ja mun vapaa-ajan puheenaiheet ja tekemiset liittyy 80 prosenttisesti työkuvioihin, ja loput sitten johonkin muuhun.”

 Mun tulevaisuuden tuotanto vois olla jotakin Pate Mustajärven ja rapin väliltä.

Vaikka tällä hetkellä Mäkin musiikillinen fokus on puhtaasti räpissä, ei erilaisen musiikin tekokaan ole tulevaisuudessa poissuljettua. Suomiraphan on viime aikoina kehittynyt enemmän laulua sisältävään suuntaan, ja tätä muutosta Mäkki on valmis jopa seuraamaan. “Todennäköisesti tekisin jotain R&B- tyyppistä folk-musiikkia, mutta se ei ole nyt ajankohtaista.”

Juuri nyt Mäkki haluaa nauttia tehtyjen töiden hedelmistä sekä antaa kaikkensa oman uransa eteen.