On vaikea arvioida kuinka mainokset ovat vuosien varrella vaikuttaneet ostopäätöksiini. Todennäköisesti näin on tiedostamattomasti tapahtunutkin. Voin kuitenkin varmuudella sanoa, että on ollut mainoksia, joiden johdosta olen oivaltanut jotakin suurta, tehnyt muutoksen, saanut voimaa, ja jopa itkenyt. Tämä saattaa kuulostaa hupsulta, sillä lähtökohtaisesti suurin tunne mitä mainokset katsojissaan herättävät on ärtymys.

”Parhaimmat mainokset puuttuvat rasismiin ja edistävät suvaitsevaisuutta sekä herättävät kiinnostusta ja keskustelua.”

Mainonnan historia ei mairittele. Aikamme saatossa mainokset ovat välittäneet väärää tietoa, kylväneet rasismia, aivopesseet lapsia, etsineet kohdeyleisöään kyseenalaisin keinoin, vaarantaneet mainoskuvausten turvallisuuden. Mainontaan on monia syitä suhtautua kriittisesti. Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että mainonta on eräänlainen yhteiskuntamme tukipilari, jota emme voi kiertää. Kaikesta ilmaisesta mediasta ei voi maksaa Yle-veroa, joten median pitää maksaa itsensä mainonnalla.

Usein mainokset kuvastavat aikansa asenteita, kulttuuria sekä yhteiskunnallisia ja sosiaalisia muutoksia. Onkin harmillista nähdä eettisesti kyseenalaisia mainoksia ja pohtia, onko tämä edelleen nykyaikaa. Parhaimmat mainokset puuttuvat rasismiin ja edistävät suvaitsevaisuutta sekä herättävät kiinnostusta ja keskustelua.

Sanoma Media Finlandin mainos ”Sano se paremmin”, jossa esitetään väitteitä naisista ja todistetaan ne vääriksi, oli minulle suorastaan voimaannuttava:

Mainoksissa käytetään tietoisesti monia tunteisiin vetoavia audivisuaalisia keinoja. Niitä voivat olla äänet, musiikki, värit, kuvat, kuvakulmat ja erilaiset tehosteet. Nykykatsoja osaa vaatia niin sisällön kuin teknisen toteutuksen suhteen. Mainoselokuvat käyttävätkin paljon uusinta tekniikkaa herättääkseen katsojan kiinnostusta.

”Netissä mainosten onkin oltava jopa parempia kuin TV:ssä.”

Audiovisuaalista nautintoa minulle tarjosi Varjo Technologies mainos, joka loistavan äänisuunnittelun ja kameratyön lisäksi tarjoaa ainutlaatuisia efektejä:

Vaikka mediakanavien myötä myös mainonta on kasvanut, katsojalla on useimmiten valta päättää, katsooko koko mainoksen. Varsinkin netissä olevat mainokset vaativatkin erityisen hyvän alun. Netissä mainosten onkin oltava jopa parempia kuin TV:ssä.

Internet-mainos F*ck lika a Finn esittääkin heti alussa kiinnostavan väitteen ”Finland, the sexiest country in Europe”. Jatkoin mainoksen katsomista, sillä tahdoin kuulla perustelut ja tietenkin sen, mitä tässä mainostetaan. Lopussa mainostajaksi paljastuikin Sultan condoms:

Hyvä internetmainos luo katsojaan tunteita lyhyessä ajassa. Tunteista nauru on helpoin saavuttaa. Sen voi saavuttaa alle minuutissa, vaikkapa hyvällä vitsillä, mutta huolen, myötätunnon ja surun aikaan saaminen on huomattavasti vaikeampaa.

Helsingin sanomat haastoi mainossarjallaan minut pohtimaan, miltä tuntuu eriarvoisuus ja sota. Lopussa tunne välittyi vahvasti äidin pelästyneistä kasvoista:

”Nykyisin elokuvamainokset ovat kuitenkin suurimpia suosikkejani, sillä ne eivät keskeytä mitään, eivätkä etsi yleisöään keräämällä katsojista dataa.”

Suomessa järjestetään mainoselokuvakilpailuja, joissa usein yleisöäänestyksen ja tuomareiden avulla palkitaan parhaat spotit. Kaikki edellä mainitut mainokset ovat vuoden 2017 Voitto-mainoselokuvakilpailun ehdokkaita.

Joskus olen elokuvissa käydessä syyllistynyt venyttämään irtokarkkiostokseni niin, että puikkelehdin istumaan vasta mainosten loputtua. Nykyisin elokuvamainokset ovat kuitenkin suurimpia suosikkejani, sillä ne eivät keskeytä mitään, eivätkä etsi yleisöään keräämällä katsojista dataa. Vaan yleisö tulee sen luokse. Ne ovat rehellisesti mainoksia, eivätkä ole piilotettuna blogissa tai sarjassa. Ennenkaikkea ne ovat juonellisia ja taidokkaasti tehty. Ja mikä olisikaan sen tunnelmallisempaa kuin käydä elokuvissa katsomassa mainoksia.

Kuva: Saku Metsärinne