Pienelokuvateatterit muodostavat suurimman osan Suomen elokuvateatterikentästä. Suomen kaikista elokuvateattereista vain 16 on Finnkinon omistuksessa. Tämä saattaa tulla osalle yllätyksenä, koska pääkaupunkiseudun katumaisemassa erottuvat pääsääntöisesti vain isot teatterit kuten Finnkino ja BioRex.
Pääkaupunkiseudulla toimii useita pienteattereita, joista monet toimivat Korttelikinot ry:n alaisuudessa. Korttelikinot on vuonna 2016 perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää pienten yksityisten elokuvateattereiden näkyvyyttä ja yhteistyötä. Korttelikinoihin kuuluvat muun muassa Kino Tapiola, Kino Engel, Korjaamo Kino sekä Riviera.
Yksi tunnetuimmista Korttelikinojen elokuvateattereista on Kampissa sijaitseva Cinema Orion. 1920-luvulla rakennetussa teatterissa näytettiin Suomen ensimmäiset mykkäelokuvat. Tuolloin teatteri tunnettiin nimeltä Bio Athena. Orion on arvostettu pienelokuvateattereiden keskuudessa ja kantaa suurta kulttuurista asemaa suomalaisella elokuvateatterikentällä.
Korttelikinot ja muut pienet yksityiset elokuvateatterit ovat monelle tuttuja tarkoin kuratoiduista elokuvista. Näin myös kuvailee Cinema Orionin toiminnan johtaja Leena Närekangas. Hän kuvailee Orionin elokuvatarjontaa monipuolisena. Orion tarjoaa ensi-iltaelokuvia kuten Finnkino, mutta heiltä löytyy myös paljon erikoisohjelmaa, jolla on suuri kulttuurinen merkitys. Lisäksi Orion tarjoaa tiettyjä näytöksiä myös 35-millimetrisellä filmillä, mikä ei ole saatavilla kaupallisissa teattereissa.
Ilman haasteita pienelokuvateatterit eivät kuitenkaan selviä Suomessa. Närekankaan mukaan isot ketjut voivat olla haaste, varsinkin jos ne avaavat uuden teatterin esimerkiksi pienemmille paikkakunnalle. Usein pienillä paikkakunnilla elokuvateatterit ovat yksityisiä perheyrityksiä, ja jos iso yritys avaa teatterin, se voi vaarantaa pienteatterin olemassaoloa. Onko teatterin avaaminen pienemmille paikkakunnille kiinnostavaa isoille ketjuille liiketaloudellisesti, on tietysti oma kysymyksensä.
Myös pääkaupunkiseudulla Finnkinon suuri vetovoima vaikuttaa pienten elokuvateattereiden toimintaan. Närekangas kertoo, että heillä esimerkiksi lastenelokuvat sekä isot blockbuster-elokuvat eivät menesty hyvin, mikä on ymmärrettävää sillä niitä halutaan nähdä niihin soveltuvissa saleissa. Hän myös arvioi, että osa ihmisistä eivät välttämättä ole tietoisia pienten elokuvateatterien olemassaolosta. Tämän johdosta monille pienteatterit Helsingissä ja myös koko Suomessa voivat olla tuntemattomia.
Pienille teattereille kävijöistä kiinni pitäminen on elintärkeää ja Närekangas kertoo, ja he pyrkivät pitämään kiinni kävijöistään monella eri tavalla. Yksi tapa heillä on lippujen hinnoittelu. Keskimääräistä halvemmilla lipuilla pyritään pitämään yleisöstä kiinni ja houkuttelemaan uusia. Myös erilaisilla erikoisnäytöksillä ja laadukkaalla elokuvatarjonnalla pyritään pitämään kävijöistä kiinni.
Vaikka pienet elokuvateatterit toimivat samassa ympäristössä kuin isot kaupalliset teatterit, mikään pienteatteri ei pysty kilpailemaan Finnkinon kanssa, koska sen markkinaosuus on niin suuri, kuvaa Närekangas. Vaikka Orion ei kilpaile isojen kaupallisten teatterien kanssa, se ei pyri myöskään kilpailemaan pieniä teattereita vastaan. Närekangas kertoo, että muiden Korttelikinojen kanssa pyritään pikemminkin tekemään yhteistyötä kuin kilpailemaan. Yhteistyö ja synergia tuovat etuja ja on kaikkien pienteattereiden etu, että vaihtoehtoja löytyy sekä teattereissä että tarjonnassa.
Mä pystyn muistaa nuoruudestani elokuvat liittyen elokuvateatteriin. Muistan, missä olen nähnyt Alienin ja muita 80-luvun hittielokuvia.
Omaehtoinen elokuvavalikoima sekä persoonalliset teatterit ovat syitä, miksi Närekangas pitää pieniä elokuvateattereita merkittävinä suomalaisessa elokuvateatterikentässä. Hän myös lisää, että hän pitää tärkeänä suomalaisen elokuvateatterin ja yrittäjyyden tukemista. Hän pitää myös pienten teatterien tunnelmaa merkittävänä tekijänä ja kilpailuetuna.
On mielenkiintoista huomata, että monet pienteatterit, kuten Cinema Orion, ovat onnistuneet säilyttämään paikkansa kaupunkilaisten sydämissä ja kulttuurisessa maisemassa. Vaikka elokuvateatterimaailma on kokenut muutoksia ajan myötä, pienteatterien tilanne näyttää olevan hyvällä pohjalla. Hienoa on myös nähdä, että jatkuvasti Suomeen rakennetaan uusia elokuvateattereita ja toivotaan että, niin suuret kuin pienet teatterit, jatkavat tarinansa kertomista yleisölleen ainutlaatuisilla elokuvakokemuksilla.
Aaro Karjalainen