Kiasman talven vetonaula on Ragnar Kjartanssonin videoinstallaatio The Visitors. Teos on saanut näyttelysalillisen ihmisiä taputtamaan, ja laittanut keski-ikäiset parit tanssimaan hitaita. Poikkeuksellista on ollut myös näkyvyys sosiaalisessa mediassa.
Videoscreenejä. Kitaraa soittava mies kylpyammeessa. Lähes meditatiivista musiikkia.
Muun muassa tällaisista elementeistä rakentuu talven ajan nykytaidemuseo Kiasmassa esillä oleva Ragnar Kjartanssonin videoinstallaatio The Visitors.
Teosta on ylistetty laajalti ympäri maailman. The Guardian-lehti valitsi kuluvan vuoden syyskuussa The Visitorsin vuosisadan parhaaksi taideteokseksi. Ennen Helsinkiä teos on kiertänyt muun muassa Yhdysvalloissa ja Espanjassa.
Omilla nettisivuillaan Kiasma kuvailee installaatiota muun muassa ”musiikilliseksi elämykseksi” sekä ”luovuuden, yhteisöllisyyden ja ystävyyden ylistykseksi”.
Konkreettisesti The Visitors on yhdeksän isoa videoseinää, joissa jokaisessa joko soittaa tai laulaa yksi ihminen. Yhdessä videoista osallistujia on useampi.
Videot ovat kuvattu simultaanisti amerikkalaisessa kartanossa, mutta kaikki installaation esiintyjät ovat asettuneet eri huoneisiin. Kjartanssonin itsensä lisäksi mukana on joukko tämän ystäviä, muun muassa sellisti ja rumpali.
Laulajat ja soittajat kuulevat toisensa kuulokkeiden kautta, ja ovat siten kaikki mukana samassa kokonaisuudessa. Lopulta yhdellä otolla taltioiduista videoista on muodostunut reilun tunnin mittainen yhtenäinen musiikillinen teos.
Katsojalle The Visitors ei ole pelkkä videotaideteos, vaan se laajenee enemminkin johonkin konsertin, taide-elokuvan ja performanssitaiteen välimaastoon.
Installaatio on Kiasman asiakaspalvelun mukaan resonoinut erityisesti sellaisen kohderyhmän keskuudessa, jonka ei yleensä katsota innostuvan videoteoksista: myöhäistä keski-ikää elävien aikuisten.
Teoksen luonut Ragnar Kjartansson on islantilainen taitelija, joka on työskennellyt muun muassa maalaus- ja performanssitaiteen parissa. Islannin taideakatemiasta valmistunut Kjartansson on tullut tunnetuksi myös islantilaisen rock-yhtye Trabantin jäsenenä.
Etenkin melankoliasta ja pop-kulttuurista ammentava Kjartansson nimesi The Visitors-teoksena popyhtye ABBA:n viimeisen albumin mukaan.
Vaikkei installaatiota olisi käynyt kokemassa Kiasmassa, on siihen voinut törmätä ainakin sosiaalisessa mediassa. Teoksesta on jaettu kuvia ja videoita verrattaen paljon.
Installaatio on monin tavoin someystävällistä taidetta: näyttävää, kiinnostavaa ja tietenkin sellaista, jota saa kuvata.
Kiasman digitaalisen median asiantuntija Iina Remosen mukaan kävijät ovat jakaneet sosiaalisessa mediassa paljon kuvia nimenomaan itse teoksesta tai sen nimestä, eivätkä niinkään esimerkiksi itsestään näyttelyssä, joka on ollut muiden Kiasman teosten ja näyttelyiden kohdalla yleisempää.
”Poikkeuksellista yleisön somekäyttäytymisessä on tässä näyttelyssä ennen kaikkea vahva suosittelu. Kuvan julkaisseet pääsääntöisesti aina suosittelevat teosta seuraajilleen”, Remonen sanoo.
Kiasman mukaan teos on kiinnostanut laajasti eri ikäryhmiä, mutta tyytyväisimmät kohderyhmät ovat silti erotettavissa. The Visitors on tavoittanut paljon sellaisia joukkoja, jotka ovat museossa uusia tai harvemmin nähtyjä kävijöitä.
”Ehkä kuitenkin uskallan väittää, että eniten julkaisuja somessa on ollut yli 30-vuotialta. Lisäksi miesten tekemät julkaisut ja suositukset näkyvät somessa enemmän kuin muissa tämän vuoden näyttelyissä”, Iina Remonen kertoo.
Installaatio on Kiasman asiakaspalvelun mukaan resonoinut erityisesti sellaisen kohderyhmän keskuudessa, jonka ei yleensä katsota innostuvan videoteoksista: myöhäistä keski-ikää elävien aikuisten.
Keski-ikäisten lisäksi teos on kiinnostanut paljon myös muusikkoja ja musiikin harrastajia.
Kiasmasta kerrotaan, että myös itse näyttelytilassa on nähty kävijöiltä jokseenkin poikkeuksellisia reaktioita: spontaaneja taputuksia lopussa, riemukkaasti tanssivia 2-vuotiaita sekä hitaita tanssivia keski-ikäisiä pariskuntia.
Ragnas Kjartanssonin The Visitors Kiasmassa (Mannerheiminaukio 2) 2.2.2020 saakka. Ti 10-18, ke–pe 10–20.30, la 10–18, su 10–17.