Heikki ja Maiju Kallio elävät unelmaansa Miehikkälän Kalliokoskella remontoiden historiallisen lasitehtaan tiilirakennusta. Lasitehtaan Jalokiveksi nimetty talo on niin mielenkiintoinen, että pariskunta perusti remonttiprojektille omat some-tilit.
”Tuntui, että tämä saattaisi kiinnostaa ihmisiä ja tästä jää meille kiva muisto, kun on dokumentoinut kaikki vaiheet”, Maiju kertoo.
”Tulee hyvä mieli, kun tekee sellaista juttua, joka on omakätistä ja jota toiset arvostavat”, Heikki täydentää.
Itse tekeminen oli Kallioille tärkeä tavoite hankkiessaan uutta kotia, joka löytyikin vain parin kilometrin päästä heidän nykyisestä kotipaikastaan. 1800-luvulle juurtuvan lasitehtaan kiinteistöön rakennettu asuintalo ympäristöineen olivat aina kiinnittäneet pariskunnan huomion kauneudellaan.
”Jos tällainen paikka sattuisi olemaan missä tahansa muualla maailmassa, niin kyllä tämä olisi ihan huippujuttu. Nyt se vielä sattuu olemaan näin lähellä. Me tykkäämme Miehikkälästä kovasti”, Heikki toteaa.
Heikki on rakennusinsinööri ja Maiju sisustusarkkitehtuuria opiskellut kuvataiteilija, joten näkemystä ja taitoa löytyy molemmin puolin. Itse projektikin on jo lyhyessä ajassa opettanut paljon, ja Kalliot haluavatkin välittää muille uskallusta ryhtyä toteuttamaan omia remonttihaaveitaan.
”Toivomme, että ihmiset tarttuisivat vanhoihin taloihin ja palauttaisivat niitä käyttöön”, Heikki kertoo.
”Miulle somessa on tärkeää, että inspiroidun jostain ja koen, että miä voisin itsekin tehdä noin.” -Heikki Kallio
Kalliot näkevät vuorovaikutuksellisuuden osana projektia: seuraajat pääsevät osallistumaan ideointiin kommentoimalla ja saavat vastauksia myös omiin pohdintoihinsa.
”Se helpottaa ja toimii neuvona muillekin”, Maiju kertoo esimerkkinä pyynnöstä esitellä välipohjarakennetta, johon Kalliot vastasivat havainnollistavalla videolla.
”Ehkä tässä myös itse oppii, jos joku kertoo, että se ei olekaan noin”, Heikki pohtii.
Remontoinnin tiimellyksessä Instagram on osoittautunut kätevimmäksi somekanavaksi Lasitehtaan Jalokivelle. Story-ominaisuteen on helppoa ja nopeaa laittaa ajantasaisia tilannekatsauksia. Sama sisältö päivitetään myös Facebookiin, jotta mahdollisimman moni pääsisi seuraamaan projektia. Youtubeen Kalliot ovat tehneet pidemmän esittelyvideon talosta, ja on mahdollista, että he hyödyntävät videopalvelua vielä lisää.
Somekanavien käyttö on Kallioille entuudestaan tuttua, mutta vastaan on tullut uusiakin asioita:
”Miulla ei ollut aikaisemmin kokemusta siitä, että jutellaan kameralle, kysellään puhelimelta kysymyksiä ja siellä onkin ihmisiä toisella puolella vastaamassa. Se on vaatinut rohkeutta”, Maiju toteaa.
”Tässä oppii hyväksymään oman kuvansa ja äänensä sekä vähän myös omaa epätäydellisyyttään”, Heikki oivaltaa.
Muiden luomat odotukset saattavat hieman häiritä itsenäisen toiminnan rentoutta, mutta yksityisyydestään Kalliot eivät ole huolissaan.
”Omaa sisältöä julkaistessa pystyy itse päättämään, mitä näyttää. Se tuo varmuutta tekemiseen, eikä tule sellaista oloa, että kaikki yksityisyys on mennyttä”, Maiju kertoo.
”Jotta sisältö olisi aitoa ja ihmisiin menevää, joutuu jonkin verran tuomaan itseään esille ja näyttämään nurjaakin puolta”, Heikki jatkaa.
Kokemukset vaativat siis rinnalleen tarinan, jotta kokonaisuus olisi samaistuttava. Talon historian lisäksi Kalliot kokevat heidän oman tarinansa tärkeäksi.
”Jälkeenpäin voisi ajatella, että siinä on näkynyt meidän parisuhteemme ja perheemme kehitystä, ja että olemme ihmisinä ja perheenä muuttuneet tai kasvaneet”, Maiju ennakoi.
Myös talossa tapahtuvat muutokset tuovat esiin paloja lukuisista tarinoista.
”Vanhan talon remontoinnissa on hauskaa, kun paljastuu sen ajan esineitä. Lattian alta löydetyt tupakka-askit tai lasipullot kutkuttavat. Voi aina ajatella niitä ihmisiä, jotka ovat laittaneet ne tavarat sinne”, Maiju kuvailee.
”Sellainen aikamatkustaminen on todella kiehtovaa. Pystyy palaamaan juuri siihen hetkeen, kun joku on viimeisen kerran lyönyt naulalla lattian umpeen. Kaikki sen alla on vanhentunutta, mutta koskematonta silti,” Heikki jatkaa.
”Haluamme itsekin laittaa tekemiimme rakenteisiin tämän päivän asioita. Sadan vuoden päästä joku voi kokea saman tunteen avatessaan lattian ja löytäessään sieltä vuoden 2020 esineen”, Maiju suunnittelee.
Sama ideologia toimii varmasti myös somesisällön jättämisessä digitaaliseksi perinnöksi jälkipolville. Heikki kiteyttää ajatuksen osuvasti:
”Tuntuu merkitykselliseltä jättää jälki jollekin toiselle. On turvatonta ajatella, miten tässä joskus haihtuu olemattomiin ja itsestä ei jäisi jäljelle mitään konkreettista. Sen takiahan tehdään paljon sellaista näkyvää, kun tuntuu tärkeältä, että sen kuoleman rajan saisi jotenkin ylitettyä.”
Lasitehtaan Jalokivi somessa:
Kuvat: Maiju Kallio