Viikottain televisiosta tulee monia eri sisustusohjelmia, joissa tarjotaan vinkkejä kotiin, mökille, pihalle ja parvekkeelle. Sisustaminen ei kuitenkaan ole aina ollut näin yksinkertaista ja helppoa. Suomalaiset ovat suhtautuneet vakavasti kotiin ja Artekin huonekalut ovat olleet hillityssä järjestyksessä. Kuluttajalle on ollut tarjolla vain muutama huonekaluketju, jonka valikoimiin on ollut tyytyminen.
Tänä päivänä ote sisustamiseen on jo rennompi. Artekin tuotteita yhdistellään massatuotteiden ja perinnehuonekalujen kanssa. Sisustuksella uskalletaan leikitellä. Koti on paikka, jossa halutaan viihtyä ja sen pitääkin muuttua erilaisten elämäntilanteiden mukaan. Kotia uudistetaan myös pelkästä vaihtelunhalusta.
Ruotsissa syntynyt Ikea-tavaratalo avasi ensimmäisen Suomen-myymälänsä Espooseen 18 vuotta sitten. Ikean uudenlainen liikeidea puhutteli myös meitä suomalaisia ja sisustamisesta tuli oikea buumi. Oli entistä helpompaa käydä huonekaluostoksilla, koska se oli inspiroiva kokemus.
Ikean tuotevalikoima on laaja ja yhteensopiva. Yritys haluaa omien sanojensa mukaan tarjota mahdollisimman monelle edullisia ja monipuolisia tuotteita kotiin ja sitä kautta tarjota parempaa arkea. Jotain Ikea on tehnyt oikein. Jokaisessa maassa, josta Ikea löytyy, se on mullistanut kotien ilmettä.
Ikean myymäläkonsepti on näyttänyt saavan asiakkaat viihtymään ja viipymään ostoksilla pidempään. Ikean Communication & Interior design –vastaava Salla Ahonen sanoo:
”Ikeassa panostetaan ja tutkitaan sitä, miten asiakas viihtyy myymälässä. Tiedostetaan se, että kun asiakas kiertää yläkerran huonekalunäyttelyn, siihen menee noin tunti. Kierroksen jälkeen kaipaa vessaan, kupin kahvia tai murkinaa. Ja sama asia alakerrassa, on pientä suolaista, lastenhoitopalvelua yms. Ostoksilla käymisestä halutaan tehdä mukava elämys.”
Asiakaskulku on rakennettu niin, että asiakas pärjää myös itse. Jokaiseen asiaan ei tarvitse apua ja tutkimusmatkan voi tehdä myymälässä omin neuvoin. Asiakasta kuljetetaan mahdollisimman laajasti pitkin mallistoa. Kierrättämällä asiakkaat koko myymälän läpi asiakkaalla on mahdollisuus nähdä kaikki tuotteet. Reitin varrelle kootaan houkutusryhmiä, joiden avulla saadaan aikaan heräteostoja.
Tuoteperheet on suunniteltu alusta saakka niin, että ne sopivat toisiinsa värien ja materiaalien puolesta. Kun asiakas tulee sohvaosastolle, sieltä löytyy myös koristetyynyt ja torkkupeitot. Osastoilta asiakas löytää tuotteet, ennen kuin osaa niitä edes etsiä.
Asiakasta painottava ajattelutapa on tuottanut tulosta. Tarkkaan suunnitellut ja opastetut ostosreitit penkkeineen helpottavat keskittymistä itse tuotteisiin. Monipuoliseen informaatioon panostetaan opasteista hintatietoihin. Osastoilta löytyvät hintojenlukulaitteet sekä kynät, mitat ja muistilaput merkintöjä varten. Myös lattia on nerokkaasti otettu käyttöön erilaisin teipein ja led-valaistuin nuolin.
Ikeassa työskentelee visuaalisia markkinoijia, sisustussuunnittelijoita, sisustajia ja graafikoita sekä puuseppiä. Iso myymälä aiheuttaa haastetta asiakasinformaatiolle sillä jos tietoa on liikaa, viestit hukkuvat toistensa alle. Sisustuksen ammattilaiset suunnittelevat ja toteuttavat huonekalunäyttelyn huoneet ja visuaaliset markkinoijat kokoavat houkutusryhmiä ostosreittien varsille.
Menestystä ei ole tullut vain Suomessa. Ikea räätälöi valikoimansa eri maan tapojen ja tyylisuuntausten mukaan. Esimerkiksi Venäjällä myydään paljon vuodesohvia, koska siellä asutaan pienemmissä tiloissa ja vanhemmat nukkuvat usein olohuoneissa.
Yritystä on moitittu halpatyövoiman käytöstä sekä kertakäyttökulutuksesta, mutta ainakaan toistaiseksi eettiset arvot eivät vielä ohjaa enemmistön valintoja. Tulevaisuudessa asia voi olla toisin, ja yritys onkin ruvennut miettimään omassa toiminnassaan eettisiä arvoja.
Viime vuonna Ikea palkkasi itselleen kestävän kehityksen johtajan. Ruotsalaisyhtiö on myös ostanut tuulivoimapuistoja ja on lähellä energiaomavaraisuutta. Lisäksi se aikoo siirtyä kokonaan energiatehokkaisiin led-valaisimiin vuoteen 2016 mennessä. On tärkeää varmistua siitä, että bisnestä tehdään mahdollisimman reilusti ja kestävästi luonnonvaroja tuhlaamatta. Paras tapa edistää vastuullisuutta on pyrkiä vaikuttamaan ihmisten ja yritysten käyttäytymiseen sillä yhteistyöllä saadaan parasta tulosta aikaan.