Kuusi sekuntia liikkuvaa kuvaa ja ääntä. Uusi, audiovisuaalinen sosiaalisen median muoto on syntynyt.

Viime tammikuussa lanseerattu Vine-applikaatio on nopeasti saavuttanut suurta suosiota. Muutamassa kuukaudessa palvelusta tuli markkinoiden käytetyin videonjako-applikaatio ja ladatuin ilmainen applikaatio. Palvelu on levinnyt myös markkinointikeinoksi. Dunkin Donuts käytti ensimmäisenä yrityksenä koko televisiokampanjanaan Vine-videota.

Applikaatiota kehutaan helppokäyttöiseksi sekä vaivattomaksi linkittää muihin sosiaalisen median kanaviin, ja se onkin kerännyt suosiota laajasti eri ikäryhmissä. Heikkouksiakin menestyneestä palvelusta kuitenkin löytyy: applikaatio ei ole käytettävissä verkossa ja kuuden sekunnin aikaraja asettaa yritysten sekä tuotteiden markkinoinnille haasteita.

Käyttäjämäärällään Vine-applikaatio saattaa vielä jäädä sosiaalisen median hallitsijoiden Facebookin ja Twitterin jalkoihin, mutta alle vuodessa se on kerännyt jo yli 40 miljoonaa käyttäjää. Kesällä Vine sai haastajan, kun 100 miljoonan käyttäjän palvelu Instagram julkaisi videonjakomahdollisuuden applikaatiossaan.

Twitterin omistama palvelu on saatavilla iOs- sekä Android-laitteisiin ja nyt myös Windows-päätteisiin.