Instagram-kuvien ja Youtube-videoiden taakse kätkeytyy paljon työtä, joka ei aina näy ulospäin. Maiju Voutilainen haluaa rikkoa ennakkoluuloja somevaikuttajien työstä.
Sosiaalinen media on jo vuosia ollut väline kommunikointiin, ystävien kuulumisten seuraamiseen sekä kuvien, videoiden ja tekstin julkaisemiseen. Vuosien varrella sosiaalinen media on muuttanut hurjasti muotoaan, ja nykyään se on monille tapa tienata. Mutta miten pelkästä harrastuksesta kasvoi kokopäivätyö?
Somevaikuttaja Maiju Voutilainen liittyi Instagramiin ja Youtubeen 2010-luvun alussa, kun sosiaalinen media oli vielä tuore mutta räjähdysmäisesti kasvava ilmiö. Tuolloin Voutilainen ei osannut haaveillakaan siitä, että tekisi somesisältöä joskus työkseen.
”Ei haave ollut Suomen tasolla edes mahdollinen, koska kukaan täällä ei silloin tehnyt somea työkseen. Minulle some oli aluksi vain hauskaa tekemistä harrastusmielessä”, Voutilainen muistelee.
Harrastus kasvoi kuitenkin vähitellen lopulta Voutilaisen työksi ja ainoaksi tulonlähteeksi. ”Kun seuraajia alkoi kertyä enemmän ja aloin saamaan yhteistöitä, tajusin, että näillä tuloilla voisin jo elättää itseni. Siihen aikaan Suomessa alkoi olla jo muitakin vaikuttajia, jotka tekivät somea kokopäiväisesti. Lopulta tein päätöksen lopettaa päivätyöni ja hypätä kokonaan somen tekemiseen.”
Vaikka somevaikuttajien määrä kasvaa koko ajan, ala jakaa rajusti mielipiteitä. Joidenkin mielestä kauniiden kuvien julkaiseminen ja kameralle höpöttäminen eivät ole oikeaa työtä. Myös Voutilainen on saanut paljon kritiikkiä alavalinnastaan. ”Varsinkaan alussa tätä ei otettu vakavasti. Somessa kohtaa jatkuvasti ennakkoluuloja ja mee töihin -tyylistä huutelua. Olen nähnyt myös tutkimuksen, jossa somevaikuttajat olivat ammattiryhmien alinta kastia ja heitä arvostettiin vähiten.”
Muiden mielipiteet saivat taannoin Voutilaisen myös itse vähättelemään itseään. ”Muistan, kun joskus minun piti esitellä itseni, ja sanoin, että mä teen vaan tällaisia videoita. Silloin tajusin, että olin ikään kuin sisäistänyt kaikkien arvostelijoiden ajatusmallin. Minä kuitenkin elän tällä, eli tämä on minulle työtä.”
Voutilainen toivoo, että yhteiskunnan näkemys työntekemisestä laajentuisi. ”Tässä maailmassa on niin monia eri tapoja tehdä ja tienata. Ärsyttää ajatus siitä, että vain fyysinen työ olisi oikeaa työtä. Tämä on naisvaltainen ala, joten ehkä siksikin se nähdään pinnallisena haihatteluna.”
Suurin osa Voutilaisen työstä ei suoraan näy seuraajille. Yhden Instagram-kuvan tai muutaman minuutin Youtube-videon takana on paljon sellaista työtä, jota moni ei edes tule ajatelleeksi. Voutilainen tekee töitä yrittäjänä, ja aikaa vievät esimerkiksi yhteistöiden tekeminen, asiakkaiden kanssa sähköpostittelu, sisältöjen ideointi ja suunnittelu, kuvaaminen, aikataulutus, laskutukset sekä mediakorttien tekeminen.
”Sanoisin, että ehkä 70 prosenttia työstäni on sellaista, joka ei näy ulospäin”, Voutilainen summaa. ”Myös työn ja vapaa-ajan erottelu on välillä hankalaa, koska tuotan sisältöä lähes koko ajan. En aina saa kaikesta rahaa ja teen tätä työtä, koska se on kivaa.”
Tulevaisuuttaan somen parissa Maiju Voutilainen ei osaa vielä ennustaa. ”Tosi vaikea sanoa, kuinka kauan jatkan tätä. Aloitin tänä syksynä uudet opinnot ja tulin kouluun tunnustelemaan, olisiko elämälle jotakin uusia suuntia. Tässä kohtaa tuntuu, että kaipaan elämääni myös jotain muuta. Luulen kuitenkin, että jollain tavalla tulen tekemään somea vielä vuosia eteenpäin”, Voutilainen hymyilee.