On kylmä helmikuun päivä Metropolian ammattikorkeakoulun Myyrmäen kampuksella. Koulun tyhjässä ruokasalissa seisoo kaksi kilpa-autoa, joiden vierestä lähtevät lattiaan maalatut renkaanjäljet johtavat kampuksen perällä sijaitseviin Metropolia Motorsportin tiloihin.

Metropolia Motorsport on vuonna 2000 perustettu täysin opiskelijavetoinen projekti, jonka tavoitteena on rakentaa vuosittain formula-tyyppinen kilpa-auto ja kilpailla sillä kansainvälisessä Formula Student -sarjassa.

Formula Student -sarjaan osallistuvien tiimien on vuosittain rakennettava uusi kilpa-auto. Edellisvuoden auton tekniikkaa saa hyödyntää, mutta esimerkiksi korin täytyy olla uusi. Metropolia Motorsport on vuodesta 2013 asti ajanut täysin sähkökäyttöistä autoa.

Olen sopinut haastattelun tiimipäällikkö Eemeli Leväsen kanssa tiimin tiloihin, jossa hän esittelee minulle tämän vuoden formulan ja samalla tapaan myös muita tiimiläisiä.

Eemeli Levänen on kolmannen vuoden ajoneuvotekniikan opiskelija. Hän kuuli tiimin toiminnasta jo opintojensa alkuvaiheessa. Aluksi hän kuitenkin epäröi, onko hänestä apua tiimille.

”Sinänsä turha ajatus, sillä lähes kaikki tiimin jäsenet tulevat mukaan aika nollapohjalta.”

Tämä on Leväsen toinen kausi mukana toiminnassa ja ensimmäinen kausi tiimipäällikkönä.

Tiimipäällikkö Eemeli Levänen kuvassa oikealla.

Toimintaan haetaan Leväsen mukaan hyvin erilaisilla taustoilla. Tiimissä tarvitaan tekniikan opiskelijoiden lisäksi niin markkinoinnin kuin esimerkiksi muotoilun taitajia. Levänen painottaakin, että jokainen Metropolian opiskelija voi hakea mukaan toimintaan opiskelualasta riippumatta.

”Hakiessa ei tarvitse välttämättä olla ajoneuvoista kovin tietoinen. Mukana ollessa oppii miten tiimi toimii”.

Levänen toivoo, että Metropolia ottaisi tiimin toiminnan isommin mukaan osaksi yleistä markkinointiaan.

Mutta miten opiskelijoilla on varaa kalliiseen formulaprojektiin? Toiminnan suurimpana rahoittajana toimii Metropolia ammattikorkeakoulu. Lisäksi tiimin jäsenet etsivät itsenäisesti ulkopuolisia sponsoreita materiaali- ja valmistustukea varten. Omaa rahaa tiimiläisten ei tarvitse käyttää, mutta aikaa senkin edestä.

”Vapaa-ajasta joutuu tinkimään. Itselle tämä ainakin tuntuu kokopäivätyöltä.”                                           

Useimmiten tiimi kilpailee Euroopassa, mutta kisamatkoja on tehty mm. Pohjois-Amerikkaan ja Aasiaan. Tänä vuonna tiimi kilpailee Tsekeissä, Saksassa ja Italiassa. Levänen tiimeineen valmistautuu kauteen selkeillä tavoitteilla.

”Tavoitteena on saada toimiva auto. Samalla konseptilla mennään kun edellis vuonna, pyritään vaan korjaamaan ne ongelmat mitä silloin havaittiin”.

Tiimi lähtee kisareissuun heinäkuun loppupuolella.

– Jooa Kaukonen