Joulu on monille ihmisille stressaavaa aikaa, ja sitä se on myös kaupan alalla. Joulumyynnin maksimointi on monelle yritykselle elintärkeää. Materia on nykypäivänä joulun ydin ja se onkin aiheuttanut monia tempauksia, kuten Musta perjantai, Älä osta mitään -päivä ja Krääsätön joulu. Monille Älä osta mitään -päivä on tuttu, mutta kaikki eivät tiedä sen olevan vastaliike Mustalle perjantaille.

kuva1

Musta perjantai, eli Black Friday, on Yhdysvalloissa kuuluisa Kiitospäivän jälkeinen päivä, jolloin kaupat aloittavat joulusesongin isolla alennusmyynnillä. Kiitospäivän jälkeistä päivää alettiin kutsua mustaksi vilkkaan liikenteen takia. Myöhemmin nimi yhdistettiin kirjanpidossa käytettyihin väreihin. Mustan perjantain johdosta kauppojen tulokset menevät plussan puolelle – tilinauhoissa punaisesta mustaksi.

”Ensimmäinen ’No Shop Day’, kuten sitä aluksi kutsuttiin, järjestettiin Vancouverissa vuonna 1992 kanadalaisen mainosmiehen Ted Daven aloitteesta. Daven idea oli järjestää kollektiivinen protesti kerskakulutuksen armottomia kutsuja vastaan, erityisesti mainosalan toimintaa kyseenalaistaen. Daven aloitetta lähti ajamaan kanadalainen Adbusters-verkosto, joka tuli kuuluisaksi etenkin suuryritysten toimintaa kritisoivista vastamainoksistaan”, informoi alaosta.fi –nettisivu.

Suomessa Älä osta mitään -päivästä vastaa Luonto-Liitto. Tänä vuonna päivää vietettiin 28.11., ja tämän vuoden 2014 ÄOM-päivän iskulause oli: ”Onko sinulla olla varaa ilman?”. Luonto-liitto järjesti tuona päivänä yhteistyössä muiden järjestöjen kanssa katutapahtumia ja tempauksia pitkin Suomea.

Luonto-liitto lanseerasi ÄOM-päivän innoittamana myös Krääsätön joulu -hankkeen, jolla yritetään aineettomien lahjojen avulla vähentää joululahjatavaraa.

Black Friday on ollut saapumaisillaan Suomeen jo muutaman vuoden, mutta toistaiseksi se on näkynyt vain muutaman yrityksen nettikaupoissa. Expert lähti ensimmäistä kertaa mukaan kokeilemaan Mustan perjantain villitystä, mutta eri nimellä. Joulunavaus-kampanja toimi kuin häkä, sillä nettisivut eivät kestäneet villiintynyttä kävijämäärää, vaan kaatuivat hetkeksi.

Anttilalta ja Stockmannilta kysyttäessä ei Musta perjantai ole tulossa sellaisenaan Suomeen ainakaan lähivuosina. Älä Osta Mitään -päivän vaikutusta myynteihin on lähes mahdoton mitata, eivätkä edellä mainitut kaupat koe päivällä olevan minkäänlaista vaikutusta heidän myynteihin.

Jos jotain yhteisiä piirteitä etsii Yhdysvaltaisesta ostokulttuurista, niin kaupat ovat tänä vuonna joutuneet aloittamaan alennusmyynnit aiemmin kuin ennen.

Ennen alennusmyynnit alkoivat joulun jälkeen, jotta joulumyyntiin tarkoitetut tavarat saataisiin varastoista mahdollisimman nopeasti pois. Nykyään alennusmyyntien tarkoitus ja rakenne on muuttunut niin, että alennusmyynnit ovat tarkoin suunniteltuja ja niillä yritetään saada asiakkaita avaamaan lompakkonsa herkemmin. Alennukseen laitetaan siis haluttua tavaraa, joka ajaa asiakkaat takaisin kauppoihin.

Suomessa haastetta joulumarkkinoille tuo myös ulkomainen nettimyynti. Yhä useampi joululahjashoppailija ostaa ainakin osan lahjoista netistä. Myös tämän takia alennusmyynnit ennen joulua ovat tärkeässä asemassa.

Kaupan ala ei suotta ole joutunut valmistautumaan tehokeinoin myynnin edistämiseen.

Kaupan liitto arvioi, että joulukaupan arvo supistuu tänä vuonna 1,5 prosenttia vuoden takaisesta. Kyse on jo toisesta joulusta peräkkäin, kun kaupan arvo laskee, sillä vuosi sitten kauppa väheni 1,7 prosenttia.

Kesko kertoi myyntinsä pienentyneen marraskuussa seitsemän prosenttia verrattuna viime vuoteen. Stockmann puolestaan ilmoitti myyntien pudonneen lähes 15 prosenttia. Vertailukelpoiset luvut eivät ole ihan näin synkkiä, sillä kauppapäiviä oli kuitenkin yksi vähemmän kuin vuosi sitten. Luvuista huolimatta monet kauppiaat odottelevat kuitenkin hyvillä mieli joulumyyntejä.