Itähelsinkiläinen taiteilija haluaa herättää keskustelua viihteen kulutuksesta.

”Kyllähän tossa on ihan selvä se, että valkoinen mies heiluttelee isoa kulliaan ja se kulli koostuu pelkästään hänestä itestään, mut se kulli on symboli sille koko brändille. Se rakastaa itteään niin paljon. Se koostuu pelkästään hänest ittestään ja häneen itteensä liittyvist jutuista niin se luo sen jäykistyneimmän, isoimman peniksen mitä löytyy.”

Toteaa Matti Närekangas, puhuttaessa hänen teoksensa ”Piirrän Cheekin joka päivä” 341. kuvasta, joka esittää räppäri Cheekin naamoista muodostuvaa penistä. Närekangas on piirtänyt Cheekin kuvia kohta jo vuoden, yhden päivässä. Lyijykynäpiirrokset ovat vuoden aikana vaihdelleet tyylillisesti suuntaan jos toiseenkin, mutta piirrosten kohde on aina sama: tuote nimeltä Cheek.

”Närekangas puhuukin Cheekistä aina tuotteena, sillä hänen mielestään Cheek on ”viihdeteollisuuden huippuun asti hiottu tuote.”

Närekangas puhuukin Cheekistä aina tuotteena, sillä hänen mielestään Cheek on ”viihdeteollisuuden huippuun asti hiottu tuote” ja tuotteen tärkein asia on tuottaa mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman halvalla. Tärkeää on myös turvallisuus ja se, että kuluttaja voi napata tuotteen hyllyltä, tietäen mitä saa ja jäädä alati haluamaan lisää.

Taiteilijana Närekangas on itsekin joutunut pohtimaan rajanvetoa taiteen ja tuotteen välillä. Underground-piireissä tunnetun Trio Pussit -yhtyeen keulahahmona hän ei koe suurta vaaraa Trio Pussien tuotteistumisesta. Vuonna 2005 perustettu bändi ei ole toistaiseksi noussut menestykseen, mutta Närekangas näkee sen vain mahdollisuutena.

”Kun meiltä ei vaadita tai odoteta mitään, meillä on täysi vapaus tehdä kaikkea mitä haluaa..”

Vapautta tarvitaankin, sillä Närekangas tekee lähes kaikkea mitä ”taiteilija”-nimikkeen alle mahtuu. Hän kirjoittaa, soittaa, kuvaa, näyttelee, ohjaa, piirtää, tuottaa, leikkaa, sanoittaa ja sovittaa, mutta läheisimmät formaatit ovat kuvataide ja musiikki. Lapsuudessaan mm. Marvelin sarjakuvia ja Disney-animaatioita fanittaneen taiteilijan lempityökalu onkin lyijykynä ja Cheek-projekti sai alkunsa hänen tuottamastaan sarjakuvasta ”Vain Maailmanloppu”.

Noin vuosi sitten sarjakuva sai väistyä Cheek-teoksen tieltä, jota Närekangas ideoi alun perin sarjakuvamuotoon, mutta päätti lähestyä aihetta realistisemman ja fanikuvamaisemman näkökulman kautta. Cheek-teoksen piirrokset hän jakaa kategorioihin:

Fantasiamaailma, joka sisältää abstrakteja kuvia, kuten Cheekin naamoista koostuvan peniksen, tai jäljitelmän Akseli Gallen-Kallelan ”Lemminkäisen äidistä”, jossa Lemminkäisen tilalla makaa Cheek, sanoen ”Ah”. Sitaattikuvissa esiintyy Cheek ja hänen kappaleistaan eri kontekstiin irrotettu sitaatti. Kolmanteen kategoriaan, eli ”realismiosuuteen”, taiteilija on halunnut tuoda ”sitä todellist Cheekkii, eli just sitä Kuka Muu Muka ja Sokka Irti”-meininkiä. Cheek-tuotetta puhtaan fanikuvan kautta.

”Myös Cheekiin liittyvä henkilöpalvonta kiehtoo ja pelottaa häntä.”

Cheek-tuotteen purkaminen onkin työlästä. Närekangas haluaa teoksellaan nostaa tarkasteltavaksi Cheek-tuotteessa näkyviä vivahteita esimerkiksi misogyniaan ja machokulttuuriin, mutta myös laajempia, ideologisia teemoja, kuten menestymisen, pinnallisuuden ja rahan pitämistä itseisarvoina nyky-yhteiskunnassa. Myös Cheekiin liittyvä henkilöpalvonta kiehtoo ja pelottaa häntä.

”Ihmiset hakee viihteestä niiden arkeen sellaista harmoniaa. Niiden arki saattaa olla liian harmaata ja sitten pitää olla joku jumalhahmo, jota seurataan, ja joka johdattaa. Samalla hahmo on turvallinen, eikä sun tartte kyseenalaistaa sun omii näkemyksiä, koska sä voit samaistuu siihen helposti. Se on mun mielest pelottavaa.”

”Mitä me kulutamme?’ Mitä olemme valmiit hyväksymään viihteen nimissä, ja mistä meille myyty täydellinen tuote on oikeasti tehty?”

Esikuvia vastaan taiteilijalla ei ole mitään ja hänen mielestään jossain vaiheessa elämää niitä on hyväkin olla, jos niistä saa energiaa. Ongelma muodostuukin siinä kohtaa, kun energia ammennetaan jostakin ontosta ja pinnallisesta tuotteesta sisältöä pureskelematta. Keskeisimmät kysymykset, mitkä taitelija haluaa yleisöltään kysyä ovatkin:

”’Mitä me kulutamme?’ Mitä olemme valmiit hyväksymään viihteen nimissä, ja mistä meille myyty täydellinen tuote on oikeasti tehty?”

”Piirrän Cheekin joka päivä”-kuvataideteos huipentuu Creat Spacessa järjestettävään näyttelyyn, jonka avajaiset ovat 26.4. klo 18. Näyttely kestää 8.5. saakka ja Närekangas tulee olemaan paikalla joka päivä piirtäen viimeiset teoksen viimeiset Cheekit yleisön edessä. Kaikki teokseen kuuluvat piirrokset ovat myynnissä ja taiteilija on luvannut lahjoittaa puolet voitoista Suomen Mielenterveysseuralle.

Närekankaan oma fantasia teokselleen on, että Cheek ostaisi jokaisen piirroksen, jotka poltettaisiin Cheekin jäähyväiskeikalla palavassa roskiksessa Trio Pussien soittaessa livenä.

[Juttua muokattu 26.4. klo 16:42. Ensimmäisen lauseen rakennetta muokattu niin, ettei vaikuttaisi Närekankaan piirtäneen pelkästään peniksiä]

Matti Närekangas – 365 kuvaa Cheekistä

https://www.facebook.com/events/316367212223728/

Avajaisten yhteydessä 26.4.2018 järjestetään After Gallery -klubi Bar Loosessa (Annankatu 21). Klubilla esiintyvät lavarunoilija Elsa Tölli, sanataiteilija ja rap-artisti Dxxxa D sekä bassorock-bändi Trio Pussit. Klubi aukeaa klo 21, ja sinne on vapaa pääsy.

https://www.facebook.com/events/1539686812824403/

Trio Pussit Spotifyssa: