Löydä työryhmäsi, luota intuitioosi ja mieti, mikä on oma juttusi – nämä ovat elokuvaohjaaja Samppa Batalin neuvot elokuva-alasta haaveileville.
Elokuvaohjaaja Samppa Batalilla (s. 1990) on pitänyt kiirettä viime vuosina.
Hänen ensimmäinen pitkä elokuvansa Äpärä julkaistiin vuonna 2016. Toinen pitkä fiktioelokuva Äiti sai vuonna 2019 ensi-iltansa lisäksi kansainvälistä huomiota sekä Jussi-ehdokkuuden. Kolmas pitkä elokuva, Aikamies, on juuri äänisuunnittelussa ja neljännen, Omenavarkaat-elokuvan kuvaukset saatiin päätökseen loppuvuodesta.
Itseoppinut elokuvaohjaaja on ehtinyt paljon, sillä hän ei ole pysähtynyt kysymään lupaa elokuvien tekemiseen. Kun Batal aikoinaan opiskeli media-assistenttikoulussa, oli vallalla sitkeä käsitys siitä, että elokuva-alalle pääsee vain Aalto-yliopiston kautta.
”Totta kai kouluissa voi oppia alasta ja verkostoitua, mutta työelämässä ei kukaan kysele koulutuksesta, vaan siitä, mitä olet tehnyt.”
Batal kehottaa elokuva-alalle haluavia jäsentämään itselleen, miksi haluaa tehdä elokuvia.
”Mieti, mikä on se oma juttusi ja mitä haluat sanoa. Tällä alalla tulee usein eteen eksistentiaalisia kriisejä. Niistä voi auttaa pääsemään yli, jos on mielessä syy, miksi tekee elokuvia.”
Elokuva-alalla ei kukaan pärjää yksin. Batal korostaa työryhmän merkitystä.
”Kannattaa pitää kiinni niistä ihmisistä, joiden kanssa tuntuu hyvältä tehdä ja joiden kanssa jakaa samanlaisia arvoja. Silloin todennäköisesti välittää samoista asioista siinä elokuvassakin”
Oikeiden ihmisten löytyminen vaatii myös rohkeutta.
”On pitänyt uskaltaa avautua omista ideoistaan tuntemattomille ihmisille.”
Äpärä- ja Äiti-elokuvissa Batalilla oli kirjoittajapari, mutta Aikamiehen ja Omenavarkaiden käsikirjoituksista hän vastasi itse. Itse kirjoittaminen on tuonut joustavuutta ja vapautta tekstin kanssa työskentelyyn kuvauksissa. Lisäksi Batal on kokenut näyttelijät suurena voimavarana tekstin syventämisessä.
”Olen pallotellut tekstiä näyttelijöiden kanssa harjoituksissa. Se on avartanut omaa ymmärrystä kohtauksista. Omenavarkaisiin en edes kirjoittanut dialogia auki vaan annoin näyttelijöiden improvisoida paljon. Kirjoitin vain mistä henkilöt kohtauksessa puhuvat ja miksi.”
Intensiivisen uransa aikana Batal on oppinut omaan intuitioon luottamisen tärkeyden.
”Aikamiehessä oli vähän sellainen haaste, että kukaan ei ensin tykännyt siitä. Multa kysyttiin kannattaako tollasta edes tehdä”, Batal nauraa.
”Kaikki uusi kohtaa aina vastustusta. Totta kai täytyy myös kuunnella muita, mutta jos et luota itseesi, mistään ei tuu mitään. Jos luotat vain muihin, sitten teet muiden juttuja.”
Omaan intuitioon luottaminen on kantanut hedelmää. Batal on sitä mieltä, että Aikamiehestä on tulossa hänen tähän astisen uransa taiteellisesti kunnianhimoisin elokuva.
Batal on tehnyt kaikki elokuvansa indie-tuotantoina. Hän on halunnut tehdä omaa taidettaan riippumattomana suurista tuotantokoneistoista.
Kun Äiti-elokuva sai Jussi-ehdokkuuden parhaasta naispääosasta, Batalille sanottiin, että hänen ei pitäisi enää tehdä indietä vaan isomman rahan tuotantoja. Batalia tällainen ajattelutapa turhauttaa.
”Ei kasvateta koneistoa vaan sisältöä!”
Isommin tekeminen tarkoittaa Batalille tarinallisesti haastavampaa. Hän haluaa edelleen kehittyä ohjaajana ja päästä lähemmäs sitä, mitä haluaa sanoa.
Nyt Batal on perustamassa omaa tuotantoyhtiötä ystäväksi muodostuneen kollegansa kanssa. Tuotantoyhtiö tarvitaan Suomen elokuvasäätiön tuotantotukien hakemiseen, mutta Batalilla on tässäkin hankkeessa oma juttunsa: hän haluaa olla mukana tekemässä elokuva-alasta parempaa ja tasa-arvoisempaa paikkaa.